KURTUMZLA PIEZĪMES UZ DZĪVES MALĀM"Diena"/Solvita Krese. 2014, gada 6.marts,20-21.lppKaut Jura Boiko (1954-2002) vārds nav tas, kas plašai sabiedrības daļai ienāk prātā viens no pirmajiem, domājot par Latvijas mākslas norisēm, viņa klātbūtne Latvijas laikmetīgās mākslas procesos ir ļoti blīva . Pirms divpadsmit gadiem Lieldienu rītā , kad gaisma bijīgi nomainīja tumsu, neliela cilvēku grupa devās gājiena uz Bolderāju. Pēc daudzu gadu pārtraukuma Hardijs Lediņš bija nolemis atkārtot rituālo gājienu, kas 80. gadu beigās veidoja būtisku daļu no Jura Boiko un Hardija Lediņa radītās Nebijušu sajūtu restaurācijas darbnīcas mitoloģijas. Mēs nesteidzīgi gājām līdzās sliedēm, kas savienoja Imantu ar Bolderāju, atkārtojām obligātās «aptuvenās mākslas» darbības, kas bija neatņemama Bolderājas gājienu sastāvdaļa, kavējāmies atmiņās par iepriekšējiem gājieniem, tika deklamēta dzeja, spēlēta mūzika un dziedātas dziesmas. Juris, lai arī bija solījis, uz gājienu nebija ieradies. Bet viņa vārds gājiena laikā tika daudzkārt pieminēts. Kāds nemitīgi atsaucās uz viņa izteikumiem, dziedāja dziesmas vai lasīja dzeju ar viņa vārdiem,vai arī atcerējās kādus notikumus, kuros Juris bija piedalījies. Meģinot formulēt Jura Boiko vietu Latvijas mākslas kopainā, sajūta ir visai līdzīga kā toreiz Bolderājas gājienā, kurā Juris piedalījās pastarpināti. Viņa vārds noteikti nav tas, kurš plašai sabiedribas daļai, domājot par Latvijas mākslas norisēm, ienāk prātā viens no pirmajiem. Bet pārsteidoši, cik blīva ir Jura Boiko klātbūtne Latvijas laikmetīgās mākslas procesos. Var tikai apbrīnot viņa radošo diapazonu, ikreiz saminstinoties, kad jāizvēlas kāds apzīmējums viņa darbibai - mākslinieks, kas darbojies ar performancēm, akcijām, video, glezniecību, grafiku un konceptuāliem žestiem, vai arī dzejnieks, mūziķis, kultūras teorētiķis, mākslas izstāžu kurators, videofestivāla Ūdensgabali dibinātājs.KOPĀ AR HARDIJU LEDIŅUNezinu, vai drīkstu apgalvot, ka Jura Boiko dzives trajektoriju noteica viņa satikšanās ar Hardiju Lediņu, kuras sekas, visticamāk, neviens no viņiem, tobrid nonākot vienā skolas solā, nenojauta. Šo divu neordināro, radošo personību sadarbības ķīmijai bija dinamīta eksplozijas potenciāls. Viss sakās ar kopigu muzicēšanu skolas laikā un sienas avīzes Zirgābols izdošanu. Tā laika drošības iestādes to novērtēja kā pārāk disidentisku, un viss beidzās ar abu jauno mākslinieku nopratināšanu. Jurim Boiko šis incidents izrādījās visai liktenīgs, jo tas nogrieza viņam tālākās studiju iespējas. Taču «māksla nav tas, ko māca akadēmijā», apgalvoja Juris un kopā ar Hardiju Lediņu radīja pats savu «aptuvenās mākslas» žanru, kas kļuva par Nebijušu sajūtu restaurācijas darbnīcas (NSRD) radošo manifestu un paredzēja brivu dreifēšanu starp tekstu, mūziku, mākslu, realitāti un ilūzijām, absurdumu, ironiju un nopietnību. NSRD bija viena no savdabigākajām un savrupākajām 80. gadu paradībām Latvijas kultūras telpā, kas nu jau ir kļuvusi par leģendāru kulta grupu ar plašu fanu un sekotāju pulku. Labrit, putra, kur tu biji,
ROMĀNS KĀ PERFORMANCEDivainie personāži, kas apdzīvo NSRD dziesmu tekstus, performances un akcijas, jau 70. gadu beigās drūzmējās arī Jura Boiko un Hardija Lediņa kopradītajā absurda romānā ZUN. «Šī romāna rakstīšana jau bija performance pati par sevi. Mēs to iesākām rakstīt vilcienā Riga-Tallina un turpinajām rakstit visneiedomajamākās vietās,» kādā intervijā atzīstas Juris. Romānā Kurtumzls satiekas ar brāli Annu, tētiņu, skudriņām čaklkājītēm, Kurmi, Magulaku un Rūķi Jūniju. «Kurtumzls sēdēja japāņu vasaras darzā.
NIANSES UN MALIENESJura Boiko izstāžu saraksts ir visai cienījams - dalība vairākās nozīmīgās starptautiskās izstādēs, vairākas personālizstādes gan Latvijā, gan ārvalstīs. Tomēr neaizmirsīsim, ka Juris Boiko ir arī dzejnieks, kurš ārpus NSRD teritorijas tika pamanīts 2000. gadā, kad saņēma Preses nama rīkotā latviešu oriģinālliteratūras konkursa balvu par dzejoļu krājumu Dziesmas un dzejas. «Rakstīšana vispār ir kaut kāds nenormāls psihisks stāvoklis. Ja man ir kaut kāds teksts, es izsvītroju visus liekos vārdus, un tas, kas paliek pāri, ir dzeja,» saka Juris. Šo pašu izteikumu visai precīzi var attiecināt uz viņa mākslas darbiem. Nekā lieka. Līdzīgi kā H. D. Toro, Juris Boiko varētu teikt, ka viņam «patīk atstāt plašas nomales uz savām dzīves malām», uz kurām var rakstīt piezīmes, pētīt dzīves malienes un reģistrēt trauslās domu vibrācijas. «Manā uztverē mākslinieks ir zinātnieks, alķīmiķis, nevis atraktīva persona, kas spēlē uz publiku,» saka Juris. «Tas izpētes darbs ir svarīgs, izpētīt dzīves nianses, varbūt dzīves malienes, kam citi paiet garām, tas man ir svarīgi.» Jurim Boiko piemītošais pētīgais viedums, sajaucies ar dzēlīgu kritiskumu, izlien ārā arī viņa tekstos, piemēram, rakstā par Anitas Zabiļevskas darbu žurnālam Studija, viņš pasludina: «Reizēm šķiet, ka mākslu mēs arvien vēl uzskatām par akmens laikmeta cirvi, kam vieta vēstures muzejā. Ar smalkiem instrumentiem mēs gluži vienkārši neesam apmācīti rikoties, mēs vēl neprotam tos lietot. Vai arī nezinām, kam tie domāti.» |
SKAŅU IERAKSTI
FOTOGRĀFIJAS
PUBLIKĀCIJAS
VIDEO
|